9 Temmuz 2024 Salı

ARAZİ GÜNLÜKLERİMDEN - 7

06.04.2021- Salı; Sarımsaklı - Küçükköy Toprakyolu

Gökçe Delice

-Sarımsaklı - Küçükköy Toprak yoldan (Tuzla dönüşü) geçerken sol tarafta bir taşın üzerinde kocaman bir yırtıcı gördüm. Aramızda 4-5 metre mesafe vardı ve en azından birkaç pozunu almama müsaade etti. Sonradan “Gökçe Delice” olduğunu öğrendiğim kuşun garip bir durgunluğu vardı. Herhalde göç yorgunuydu. “Ben neredeyim? Burası neresi?” der gibi bir hali vardı. Ama bu durgunluğu uzun sürmedi ve uçarken maalesef net bir fotoğrafını alamadım.

08.04.2021- Perşembe; Gömeç - Ulubeyler Köyü

-Saat 11 civarında Gömeç - Ulubeyler köyündeki kayalıkları bulmak için Sarımsaklı’dan yola çıktım. Fazla işlek olmayan asfalt bir yoldan ilerlerken Ulubeyler’e 1,8 km kala, sol tarafta çeşitli kuş sesleri duydum. Hemen sağdaki cep şeklindeki boş alana arabamı çektim. Bir süre etrafı dinledim. Daha sonra tekrar gelmek üzere ayrılacaktım ki, elli metre sonra, o arazinin içinden geçen yolu görünce, hemen yola girdim. Bir süre gittim. 1-2 km kadar sonra geri döndüm. Yolun bitimine 500 metre kala araba neredeyse çukura batacaktı. Arabayı daha yeni yıkamıştım. Çamurdan çıktıktan sonraki alan, asfalt yola kadar bayağı zengindi. Sıvacı, Bahçe Çintesi ve Ak yanaklı Baştankara çektim. Tesadüfen bir Kızıl Tilki de kadrajıma girdi.

Kızıl Tilki

Sonra Ulubeyler köyüne devam ettim. Köyün sonuna doğru bir yerde yaşlı bir amcaya rastladım. Benden 10-15 yaş büyük olabilirdi. Köydeki kayalıkları görmeye geldiğimi söyleyince, bana yolu güzelce tarif etti. Kayalıkların başına gittiğimde orada üç kişiyi daha gördüm. Köy halkındandılar. Biraz sohbetten sonra fazla dik olmayan yamaçtan yavaşça aşağıya indim. Yalnız kayalıklar, lav kayalıkları olduğu için kalın tabanlı bir ayakkabı almadığıma pişman oldum. Hâlbuki arabada, eski de olsa böyle bir ayakkabım vardı.

Kızıl Kirazkuşu

Bıyıklı Ötleğen

İnerken sol taraftaki yüksek çalılıklarda bulunan kuşlar, daha sonra incelediğimde bana kertik olan “Kızıl Kirazkuşu” çıktı. Aşağıda kayalıkların arasından ince bir dere akıyordu. Burada yarım saat kaldıktan sonra tekrar kayalıkları çıkmaya başladım. Daha yolun başında, bir ağacın en tepesindeki kuşu ters ışığa rağmen çekmeyi başarabildim. Bu kuş da, bana kertik olan “Bıyıklı Ötleğen” çıktı. Ulubeyler arazisi, kadrajıma giren Kızıl Tilki ile ve kertik listeme ilave ettiğim iki türle, beni heyecanlandıran bir gezi oldu.

14.04.2021- Çarşamba; Sarımsaklı - Küçükköy Yolu

- 12 Nisan Pazartesi 7.15’de evden çıktım. Küçükköy toprakyolda,  rengi siyaha çaldığı için “Küçük Kargadır herhalde” dediğim türün, biraz daha yaklaşınca Kukumav olduğunu anladım. Evet, rengi koyuydu, ama siyah değildi. Gövdesinin bir kısmı gölgede kaldığı için fotoğrafını evde görünceye kadar anomali çektiğimi zannettim. Aynı asfalt yolun üzerinde geçenlerde çektiğim Kızılgerdanlı İncirkuşu’nu yine çektim ve Tuka Tuzla Gölüne devam ettim.

Kukumav

Tuzla Gölü’nün arkasındaki toprak yolda kayda değer kuş çekemedim, ama şunca zamandır çıktığım arazide ilk defa çok net bir tavşan görüntüsü almak kısmet oldu. Ardından yol üzerinde 4-5 tane at ve arkalarından giden bir eşeği fark ettim.

Sonra uzaklaşan atlardan arkada kalan bir at ile arkasından giden eşeğin arka ayakları üzerinde dikilip, birbirleriyle cebelleştiklerini gördüm.  Mesele anlaşılmıştı, tek kişilik eşek, dört bireylik atları, sahiplendiği alanından kovmak için mücadele etmiş ve atları sahasından kovalamıştı. Kırsal hayatın mücevherleri olan bu varlıklara, bir sincap daha ekleyip, buradaki gezimi tamamladım, Altınova-Madra Deresi’ne devam ettim.

21.04.2021 – Çarşamba; Badavut Tuz Gölü

Sabahleyin Badavut Tuz Gölü’ne gittim. Çoktandır, tepeye giden toprak yolda yürümemiştim. Toprak yolun her iki yanı bodur ağaçlar ve çalılıklarla kaplıydı. Ötleğenler için çok uygun bir habitattı burası.

Karaboğazlı Ötleğen

Toprak yolda yavaş yavaş yürümeye başladım. Yokuşu biraz çıktıktan sonra, yolun genişlediği ve ana yoldan sağa doğru dar bir patika yolun ayrıldığı noktaya geldim. Bodur bir ağacın tepesinde, Maskeli Ötleğen benzeri bir kuş ötüyordu. Çok net göremiyordum, ama maskelinin gerdanındaki beyazı yoktu. Öyle hayal meyal iki pozunu çektim. Merak edip makinenin ekranına baktığımda gözlerime inanamadım! Karaboğazlı Ötleğen’di bu. Hemen cep telefonumdan sesini bulup çaldırdım. Kuşu ilk gördüğüm bodur ağaçta kıpırdanmalar başladı. Ardından kendisi ortaya çıktı. Ağacın tepesinde uzun uzun öttükten sonra, hemen arkasındaki bodur ağaca kondu. Yeteri kadar pozunu aldığım için, artık “tamam” deyip, alandan ayrıldım. Karaboğazlı ötleğenle tür sayım 286 oldu.

28.05.2021- Cuma; Kozak Yaylası - Kozak Deresi

Dün, bir arkadaşımın tavsiye ettiği Kozak Yaylası’na gittim. Aslında yayla, belli bir yer veya nokta değil, Ayvalık – Bergama arasında, içinden devlet yolunun geçtiği geniş bir alan. Güzergâhta birçok köy var. Kozak Yaylası’nda ben en çok Kozak Çayı’nın bulunduğu habitatı beğendim. Aşağıcuma köyü çıkışındaki Madra köprüsünü geçtikten hemen sonra dere kenarına ulaşılabiliyor. Çok bereketli bir yerdi. Bülbül ve birkaç tür daha çektim.

Bülbül

İbibik

Taşkuşu

Bugün, çok değerli bulduğum Kozak Yaylası –Kozak Deresi’ne tekrar gittim. Fakat maalesef hava önce çok sisliydi, sonra da kapalı. Saat 07 – 10 arası buradaydım ve hava düzelmek bilmeyince eve döndüm.